Warunki rekrutacji do Szkoły Doktorskiej KUL na rok akademicki 2025/2026
Szkoła doktorska KUL prowadzi kształcenie w następujących dyscyplinach naukowych:
1) biologia medyczna,
2) ekonomia i finanse,
3) filozofia,
4) historia,
5) językoznawstwo,
6) literaturoznawstwo,
7) nauki biblijne,
8) nauki biologiczne,
9) nauki o polityce i administracji,
10) nauki o sztuce,
11) nauki prawne,
12) nauki socjologiczne,
13) nauki teologiczne,
14) pedagogika,
15) prawo kanoniczne,
16) psychologia
Terminarz i zasady rekrutacji do Szkoły Doktorskiej KUL
Harmonogram postępowania rekrutacyjnego na rok akademicki 2025/2026
01 – 29.08.2025 – elektroniczna rejestracja kandydatów
02 – 10.09.2025 – pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego
11.09.2025 – posiedzenie komisji konkursowej i określenie liczby kandydatów w poszczególnych dyscyplinach
12.09.2025 – ogłoszenie wyników i dopuszczenie do drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego
15 – 18.09.2025 – drugi etap postępowania rekrutacyjnego
22.09.2025 – posiedzenie komisji konkursowej i ogłoszenie wyników rekrutacji
23 – 24.09.2024 – elektroniczne potwierdzenie przez kandydatów podjęcia kształcenia w szkole doktorskiej i złożenie wymaganych dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 1 uchwały
25 – 26.09.2025 – przyjęcie kandydatów z listy rezerwowej, w przypadku zwolnienia miejsc
29.09.2025 – potwierdzenie podjęcia kształcenia w szkole doktorskiej przez kandydatów z listy rezerwowej i złożenie wymaganych dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 1 uchwały
Warunki rekrutacji na rok akademicki 2025-2026 określone są w załączniku do Uchwały Senatu KUL z dnia 31 marca 2025 r. w sprawie określenia warunków i trybu postępowania rekrutacyjnego do Szkoły Doktorskiej KUL na rok akademicki 2025/2026.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do szkoły doktorskiej za pośrednictwem indywidualnego konta rekrutacyjnego (e-Rekrut) po rejestracji i wniesieniu opłaty rekrutacyjnej zobowiązani są do załączenia następujących dokumentów (w formie elektronicznej (skanu):
1. Dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich lub studiów II stopnia lub równorzędny. Jeżeli dyplom został uzyskany poza Polską, winien być zalegalizowany lub opatrzony apostille.
2. W przypadku dyscypliny prawo kanoniczne – dyplom licencjata kościelnego w języku polskim lub łacińskim, uzyskanego zgodnie z przepisami Konstytucji apostolskiej „Veritatis gaudium” z dn. 8 grudnia 2017 r.
3. Potwierdzenie w niebudzący wątpliwości sposób spełnienia co najmniej jednego z warunków określonych w załączniku nr 2
4. Naukowe curriculum vitae, zawierające informacje o:
– publikacjach naukowych (załączenie wersji elektronicznej co najwyżej 3 publikacji)
– innej znaczącej aktywności wskazującej na stopień przygotowania kandydata do podjęcia kształcenia (np. uczestnictwo w projektach badawczych lub dydaktycznych, udział w konferencjach naukowych, udokumentowana działalność w organizacjach naukowych, w tym studenckich, oraz działania na rzecz popularyzacji nauki)
5. Opis proponowanego projektu badawczego (wstępna koncepcja rozprawy doktorskiej, nieprzekraczająca 40 tyś. znaków ze spacjami, który musi zawierać:
– tytuł projektu;
– cel naukowy projektu (opis problemu do rozwiązania, stawiane pytania lub hipotezy badawcze);
– znaczenie projektu (dotychczasowy stan wiedzy, uzasadnienie podjęcia problemu badawczego, uzasadnienie nowatorskiego charakteru badań, znaczenie wyników projektu dla rozwoju danej dziedziny i dyscypliny naukowej);
– koncepcję i plan badań (ogólny plan badań, metody, techniki i narzędzia badawcze, metody analizy i opracowania wyników, urządzenia i aparatura wykorzystywane w badaniach);
– wykaz literatury dotyczącej problematyki projektu (spis literatury przedstawiający pozycje uwzględnione w opisie projektu, zawierające pełne dane bibliograficzne).
Wytyczne dla kandydatow_2025/2026 – prosimy o zapoznanie się ze szczegółowymi wytycznymi dotyczącymi opisu projektu badawczego oraz rozmowy kwalifikacyjnej.
Szczególowe kryteria oceny kandydatów
6. Zgoda planowanego promotora na podjęcie się opieki promotorskiej w przypadku przyjęcia do szkoły doktorskiej ( Załącznik nr 4 – zgoda promotora)
7. W przypadku wyboru angielskiej ścieżki językowej – dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 wystawiony przez uprawnioną instytucję certyfikującą (Załącznik nr 5) lub Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych KUL, albo dyplom ukończenia studiów na poziomie magisterskim lub licencjackim w języku angielskim, albo dyplom ukończenia studiów, poświadczający znajomość języka angielskiego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2, albo dokumentu potwierdzający ukończenie szkoły średniej, w której kształcenie było prowadzone wyłącznie w języku angielskim
8. Oświadczenie o respektowaniu katolickiego charakteru uczelni (wzór oświadczenia)
9. Oświadczenie o niekaralności karami dyscyplinarnymi określonymi w art. 308 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (wzór oświadczenia)
10. Aktualną fotografię, zgodną z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych w Polsce
11. W przypadku duchownych diecezjalnych i osób zakonnych – zezwolenie własnego ordynariusza lub wyższego przełożonego
12. W przypadku posiadania tytułu zawodowego magistra nieodpowiadającego dyscyplinie, w której realizowane będzie kształcenie doktoranta, wymagana jest zgoda dyrektora instytutu właściwego zgodnie z dyscypliną kształcenia.
– Ekonomia i Finanse: W przypadku planowania kształcenia kandydatów w dyscyplinie ekonomia i finanse wymagane jest posiadanie tytułu magistra ekonomii, finansów i rachunkowości, międzynarodowych stosunków gospodarczych. W przypadku posiadania tytułu magistra w innej dyscyplinie niż wskazane, wymagana jest zgoda Dyrektora Instytutu Ekonomii i Finansów, uzyskana przed przystąpieniem do postępowania rekrutacyjnego.
– Nauki o Polityce i Administracji: W przypadku planowania kształcenia w dyscyplinie nauki o polityce i administracji wymagane jest posiadanie tytułu magistra na jednym z kierunków: nauki o polityce i administracji, politologii, stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa wewnętrznego. W przypadku posiadania tytułu magistra w innej dyscyplinie niż wskazane, wymagana jest zgoda Dyrektora Instytutu Nauk o Polityce i Administracji, uzyskana przed przystąpieniem do postępowania rekrutacyjnego.
– Biologia Medyczna: W przypadku posiadania przez kandydata tytułu zawodowego w dyscyplinie innej niż biologia medyczna, a także nauki medyczne, nauki o zdrowiu, nauki biologiczne oraz biotechnologia, wymagana jest zgoda Dyrektora Instytutu Nauk Medycznych, uzyskana przed przystąpieniem do postępowania rekrutacyjnego.
– Nauki Biologiczne: W przypadku planowania kształcenia w dyscyplinie nauki biologiczne wymagane jest posiadanie tytułu magistra na jednym z kierunków: biologia, biotechnologia, biotechnologia medyczna, biomedycyna. W przypadku posiadania tytułu magistra w innej dyscyplinie niż wskazane, wymagana jest zgoda Dyrektora Instytutu Nauk Biologicznych, uzyskana przed przystąpieniem do postępowania rekrutacyjnego.
13. W przypadku planowania kształcenia, które będzie wymagało dostępu do specjalistycznej infrastruktury badawczej – zgodę kierownika jednostki odpowiedzialnej za użytkowanie i udostępnianie tej infrastruktury.
Cudzoziemcy składają dodatkowo:
– Nostryfikacja dyplomu jeżeli jest wymagana, (informacja o nostryfikacji dostępna na stronie NAWA)
– Tłumaczenie przysięgłe na język polski dyplomu wystawionego w języku obcym.
– Kopię paszportu (strona ze zdjęciem);
– Kopię polisy ubezpieczeniowej lub oświadczenie o przystąpieniu do ubezpieczenia w NFZ;
W przypadku wyboru polskiej ścieżki językowej – dokument potwierdzający znajomość języka polskiego
– zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowawczego do podjęcia kształcenia w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa co najmniej na poziomie biegłości językowej B2, lub
– certyfikat znajomości języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B2, wydany przez Państwową Komisję ds. Poświadczenia Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, lub
– świadectwo dojrzałości lub dyplom szkoły wyższej, wydane w polskim systemie oświaty, lub
– dokument potwierdzający ukończenie szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim.